smartbar - Smartare än genomsnittet
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sven-Otto Littorin avgår

Internetkleptoman BomBamas avatar
    Reg.datum
    Maj 2010

Sven-Otto Littorin avgår

• Foto:

ALMEDALEN. Arbetsmarknadsministern avgår efter valet av privata skäl: "Jag orkar inte det här längre".

Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin (m) uppger på en hastigt inkallad presskonferens i Visby på onsdagsmorgonen att han avgår.
    Han har meddelat precis statsminister Fredrik Reinfeldt om sitt beslut.
    – Jag orkar inte längre och vill inte utsätta min fästmö och mina barn för det här, sa Littorin med avseende på uppmärksamheten kring hans familjesituation.
    Hittar massa 101001101011 på Internet och samlar dom här, sen kan det hända att jag lämnar en expertkommentar ibland också.

Reg.datum
    Maj 2010

Foto: URBAN ANDERSSON
    vägrar svara När Aftonbladets Mattias Carlsson konfronterar Sven Otto Littorin blir han tyst. 16 timmar senare avgår han som arbetsmarknadsminister, och hänvisar till en jobbig vårdnadstvist.

Aftonbladet frågar ut ministern om ett påstått brott – då väljer han att avgå

STOCKHOLM/VISBY. Aftonbladet konfronterade Sven Otto Littorin med uppgifter om ett brott han pekats ut för.
    I 16 timmar vägrade han att svara på våra frågor – sen avgick han.
    Aftonbladet kan i dag avslöja skälet till att arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin lämnade regeringen.

För några veckor sedan kontaktades Aftonbladet av en person som hade uppgifter om ett brott arbetsmarknadsministern påstods ha begått. Brottet, som har fängelse i straffskalan, skulle* ha skett i centrala Stockholm under valrörelsen hösten 2006, alltså innan Littorin blev minister.

Trovärdiga uppgifter
    Aftonbladet har undersökt anklagelserna och dragit slutsatsen att uppgifterna är trovärdiga. Vi har bland annat tillgång till personens dator där uppgifter om ministern finns sparade.
    Det påstådda brottet ska ha skett i samband med att ministern låg i skilsmässa, men har ingen som helst koppling till hans familj eller andra närstående.
    I förrgår lämnade Sven Otto Littorin Almedalen för att närvara vid en förhandling i Stockholms tingsrätt angående vårdnadstvisten med exfrun. Förhandlingarna höll på i drygt tre timmar och var över klockan 11.15. Strax efter fyra landade ministern åter på Visby flygplats med reguljärplan från Arlanda.

Nekade intervju
    Aftonbladet hade tidigare under dagen bett om en enskild intervju för att ge honom möjlighet att bemöta uppgifterna. Pressekreteraren Agnes Palinski nekade dock till en sådan intervju.
    I stället mötte Aftonbladet Littorin i ankomsthallen på Visby flygplats. En från början leende minister blev snabbt tystlåten när vi ställde* frågor om det påstådda brottet.
    – Sådana frågor kommenterar jag inte alls, sa ministern.

Men förnekar du?
    – Inga kommentarer.
    Men om du inte har gjort det kan du väl säga det?
    – (tyst)
    Kan du inte ens förneka det?
    – (tyst)

Klev ur bilen i farten
    Därefter åkte ministern och hans följe till Wisby Hotell där Littorin klev ur bilen i farten och sprang in i receptionen. Där försvann han sedan upp på sitt rum.
    Senare under kvällen sa pressekreteraren Agnes Palinski att ministern sagt till henne att han aldrig någonsin har begått det påstådda brottet. Han ville dock inte säga det själv, direkt till Aftonbladet.
    Efter långa förhandlingar med regeringskansliets presstjänst lovades Aftonbladet sedan en intervju nästkommande dag. Då skulle vi ha preciserat våra uppgifter och få ministerns kommentarer. Men mötet blev aldrig av.

Tårar i ögonen
    I stället avgick Sven Otto Littorin som arbetsmarknadsminister. Med tårar i ögonen berättade han om sin svåra tid och den job*biga vårdnadstvisten. Han sa också att han inte är snövit.
    – Jag har gått igenom djupa depressioner och jag har gjort saker jag inte är stolt över, sa Littorin.
    Aftonbladet har sökt ex-ministern. Han har inte gått att nå. Pressekreteraren och de övriga fyra politiska tjänstemännen har precis som ministern fått sluta. Källa
    Hittar massa 101001101011 på Internet och samlar dom här, sen kan det hända att jag lämnar en expertkommentar ibland också.

Reg.datum
    Maj 2010

Sven Otto Littorin antas ha använt sina barn som ursäkt för sin avgång, istället verkar det som Littorin har köpt sex:

Sahlin besviken på Littorin

"Vi är många som känner oss svikna" skriver S-ledaren Mona Sahlin sedan Sven Otto Littorin anklagats för sexköp.
    Den förre arbetsmarknadsministern avgick i onsdags och angav då familjeskäl.

När Sven Otto Littorin i onsdags berättade om sin avgång kände sig Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin berörd – nu är hon besviken, skriver hon i en kommentar till TT.
    "Vi var många som då kände med honom. Jag uttryckte min omedelbara sympati med en politisk motståndare. Nu när vi får veta att anledningen till avgången är en annan, uppstår i stället känslan av att onsdagens presskonferens egentligen syftade till att manipulera och lägga ut dimridåer inför svenska folket", skriver Sahlin.
    Hon är kritisk till att statsminister Fredrik Reinfeldt först i lördags berättade att han kände till att Littorin i tisdags konfronterats av tidningen.
    "Då får man intrycket av en större och medveten mörkläggning inför svenska medborgare", skriver Sahlin.
    KD:s partiledare Göran Hägglund tycker att Littorin bör träda fram och klargöra huruvida anklagelserna mot honom är sanna eller inte.
    – Jag tycker att han förr eller senare bör berätta sin version. Det gäller vare sig om det är sant eller inte. Det gäller ju för honom som person och för andra att kunna komma vidare ur den här besvärliga situationen, sade Hägglund tidigare i helgen till TT.
    Peter Eriksson, språkrör för MP, sade:
    – Om det här stämmer, så förklarar det väldigt väl varför han stack i väg med svansen mellan benen.
    Övriga partiledare har inte velat kommentera anklagelsen om sexköp.

Reg.datum
    Maj 2010
    Förra arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin anser att han har hamnat i en mardrömslik situation, där han anklagas för saker som han inte har någon möjlighet att fria sig ifrån. Han hade föredragit att få försvara sig i en rättslig process, och hoppas på en publicistisk prövning. Här svarar han på Dagens Nyheters frågor om avgången, presskonferensen och det påstådda brottet. Intervjun är gjord via mejl.

Hur mår du och var befinner du dig?
    – Tack, det har naturligtvis varit väldigt påfrestande dagar. Beslutet att avgå och medge att jag inte orkar längre, medietrycket och jakten för att försöka hitta mig – jag tror de flesta förstår att det är snudd på outhärdligt. Men jag befinner mig bland vänner och läker sakta ihop.

Varför får inte DN träffa dig personligen?
    – Det jag sa på presskonferensen i Visby var alldeles sant. Jag orkar inte mera. Jag behöver få vila och samla krafterna. Även om långt ifrån alla medier har behandlat mig illa har de grova och osanna anklagelserna mot mig gjort att jag hellre skriver svar på era frågor än möter medierna igen. Jag tror de flesta kan förstå det.

Varför avgick du?
    – Återigen. Jag orkade inte mer. Trycket mot mig och min familj har länge varit starkt på grund av vårdnadstvisten. När Aftonbladet konfronterade mig med uppgiften att jag skulle ha köpt sex förstod jag vilken uppmärksamhet en sådan anklagelse skulle skapa och att jag inte skulle kunna värja mig mot den. Ord skulle stå mot ord. I det läget gjorde jag vad jag kunde för att inte publiceringen skulle ske.

Många kände sympati för dig när du berättade om hur dina barn drabbades av mediebevakningen av din person, men den sympatin vändes i besvikelse när det senare framgick att du inte hade gett hela bilden. Hur ser du på presskonferensen i Almedalen i dag?
    – Jag vet att det är svårt att förstå, men faktum är att hade jag nämnt att en kvällstidning hade allvarliga anklagelser mot mig hade alla velat veta vilka de anklagelserna var. Genom att inte nämna dem hoppades jag att Aftonbladet inte skulle publicera.

Vad svarar du dem som säger att du gav en vilseledande bild av dina verkliga avgångsskäl vid presskonferensen?
    – Jag gjorde så gott jag kunde för att försöka bespara min närmaste omgivning osanna och mycket obehagliga medieuppgifter. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag inte lyckades, men jag hade inte gjort annorlunda om jag ställdes inför samma uppgift i dag. Jag kanske inte skulle ha nämnt mina barns namn, men de fanns så nära i mina tankar under de timmar då jag skulle samla ihop mig inför att möta pressen. Jag är inte människotypen som klarar att vara iskall.

Förstår du dem som känner sig lurade?
    – Ja, det kan jag förstå med tanke på hur det har sett ut i medierna. Men det har aldrig varit min avsikt att lura någon. Mitt enda fokus var att bespara mig och min familj falska anklagelser.

Jag visste inte vad dina barn hette innan du sade det själv. Varför bidrog du själv till publiciteten om dem på det här sättet?
    – Jag skulle aldrig, aldrig utnyttja mina barn på det sättet. Jag trodde att min avgång skulle bespara dem obehag. Allt jag gjorde handlade i grund och botten om att skydda dem från mer obehagligheter.

Hur reagerade du när Aftonbladet konfronterade dig med sina uppgifter?
    – När Aftonbladet konfronterade mig på Visby flygplats kom jag från Stockholm och en förhandling i den vårdnadstvist som jag är en av parterna i. I det läget kom anklagelsen från Aftonbladet. Jag nekade och sa sedan ”inga kommentarer” för att få tid att smälta vad som sagts. Vi politiker vet att vi kan bli konfronterade med den här typen av uppgifter inför rullande kameror och att man måste tänka innan man svarar. Annars blir det ytterligare frågor och anklagelser som ska hanteras.

Har du haft någon kontakt med kvinnan som har talat med Aftonbladet?
    – Det vet jag ju inte eftersom jag inte vet vem hon är. Låt mig också säga i detta sammanhang att när Aftonbladet säger att jag beskyller henne för att ljuga bara för att jag förnekar brottsanklagelserna så är det beklagligt. Så här är det som jag ser det: Ord står mot ord. Jag vet inte om hon misstagit sig eller hittat på hela historien. Men jag har inget behov av att ta ut någon ilska eller upprördhet på henne.

Mot bakgrund av den debatt och ryktesspridning som uppstått – har du någonsin köpt sexuella tjänster?
    – Nej. Aldrig. Låt mig säga det igen. Jag avvisar bestämt uppgifterna som Aftonbladet har publicerat och därmed också brottsanklagelserna. Jag gör det nu, jag gjorde det den 10 juli till TT via min advokat och jag gjorde det flera gånger till Aftonbladet via min pressekreterare och statsministerns presschef på kvällen den 6 juli – samma dag som Aftonbladet konfronterade mig med uppgifterna.

Du sade vid presskonferensen att du har varit deprimerad, att du inte var någon Stålmannen, men inte Snövit heller, och att det fanns saker du skäms över. Vad är det för saker?
    – Jag, precis som många andra, har gjort och gör saker man i efterhand kan ångra. Jag kan prata om sådant med människor som står mig nära, men människor i allmänhet behöver faktiskt inte veta det. Jag är inte längre en offentlig person och jag skulle vara oerhört tacksam om jag och mitt liv nu kunde lämnas i fred. Men jag vill återigen klargöra att jag inte gjort något brottsligt.

Hur tänker du försöka rentvå dig?
    – Jag kan bara berätta som det är och sedan gå vidare med mitt liv.

Hade det varit bättre om du hade fått försvara dig i en rättslig process?
    – Ja. Att inte kunna bli friad från de här anklagelserna och vetskapen om att de riskerar att hänga över mig under lång tid känns förfärligt.

Berätta om mötet på Wisby Hotell kvällen före presskonferensen. Vilka var med där och vilka beslut fattades?
    – Det var jag som ringde statsministern och på egen begäran bad att få avgå. Jag lämnade inget utrymme för diskussion för jag hade bestämt mig. Det var också jag som ville hålla presskonferens morgonen därpå och som skrev ned det jag ville ha sagt.

Var formuleringarna vid presskonferensen dina egna?
    – Helt och hållet, ja.

Du står nu i centrum för en ”affär” som riskerar att skada Moderaterna, alliansen och statsministern i valet. Vilket ansvar har du för det?
    – Jag hoppas och tror att detta inte kommer att påverka valrörelsen som naturligtvis ska handla om politik. Människor är kloka. De förstår att skilja på politik och så kallade skandaler. Jag är övertygad om att när diskussionen återigen kommer att handla om politiska frågor så kommer det att gå bra för Moderaterna och för alliansen.

Utifrån sett verkar statsministern distansera sig från dig. Hur känns det, ni är ju vänner sedan länge?
    – Jag upplever det inte så. Min avgång var mitt beslut och mitt enbart.

Vilka i regeringen har försökt stödja dig sedan du avgick?
    – Jag har fått mycket sympati, både från kolleger, medarbetare, vänner och helt okända personer. Många förstår den mardrömsliknande situation jag har hamnat i där jag står anklagad men inte kan rentvå mig. Deras stöd betyder mycket.

Ångrar du i dag att du tackade ja till att bli arbetsmarknadsminister?
    – Absolut inte. Jag har gjort så gott jag kunnat i en av vår tids absolut viktigaste politiska frågor. Vi har försökt återupprätta arbetslinjen och förstärka återgången till arbete för dem som varit långt borta under lång tid, till exempel genom nystartsjobben. Under tiden har jag fått jobba med otroligt fina medarbetare och många andra duktiga människor. Det ångrar jag inte en sekund.

Tänker du göra anspråk på din ekonomiska fallskärm?
    – Jag har inte hunnit fundera på det. Det får bli en senare fråga.

Har du några tankar om nytt jobb eller vad du vill ägna dig åt framöver? Är politiken ett avslutat kapitel?

– Det får tiden utvisa. Det finns många sätt att kanalisera ett brett samhällsengagemang.

Vad tycker du om mediebevakningen kring din person den senaste veckan?
    – Den har varit pressande. Som offentlig person får man räkna med hårdhänt granskning. Men sedan i onsdags är jag inte längre en offentlig person, men det tar nu inte medierna hänsyn till. Det lämnar mig med en dubbel maktlöshet. Jag kan inte försvara mig mot allt det som nu påstås och jag kan inte få min sak prövad i domstol eftersom det brott som jag anklagats för preskriberas efter två år. Vad som styrt Aftonbladet till publicering av oerhört grova anklagelser mot mig och om det verkligen är så vi vill ha det i Sverige – det hoppas jag verkligen att vi både får prövat och diskuterat så småningom.

Du har ju varit pr-konsult och ska väl vara expert på hur man sköter affärer i medierna. Varför gick det så snett den här gången?
    – Livet är en ingen handbok i pr. Man gör så gott man kan. Och när det är krig på alla fronter i ens liv samtidigt – om barnen, om hedern och i politiken – så är det så otroligt lätt att göra fel eller säga fel. Jag har bara försökt skydda mina närmaste. Även om inte det gick, så vet de åtminstone att jag försökt. Källa

Reg.datum
    Maj 2010
    Aftonbladets Lena Mellin om mediauppgifter där Littorin påstås ha dementerat sexköp före publiceringen

Dementerade Sven Otto Littorin för Aftonbladet att han köpt sex?
    Nej, säger Lena Mellin.
    – Vi har fortfarande inte pratat med honom. Vi vill prata med Littorin själv, inte få svar genom ombud. Det regeringskansliet gör nu är bara en skenmanöver.

I dagens Expressen publiceras en bandupptagning mellan Aftonbladets nyhetschef och Sven Otto Littorins pressekreterare.
    Den ägde rum klockan 17.01 på tisdagseftermiddagen den 6 juli – bara en timma efter att Aftonbladets reporter Mattias Carlsson och fotograf Urban Andersson konfronterade Sven Otto Littorin med uppgifter att han 2006 skulle ha köpt sex.

Pressekreteraren förnekar
    I telefonsamtalet som publiceras ord för ord i tidningen säger pressekreteraren Agnes Palinski vid två tillfällen att ”ministern säger att han aldrig någonsin har betalat för sex”.
    Tidningen skriver att detta således är nya bevis för att Littorin dementerat sexköpet.
    – Det här är bara en tramsig skenmanöver. Ett sätt för regeringskansliet att rädda sina egna skinn.
    Hon säger att regeringskansliet använder sig av en beprövad, och ofta framgångsrik, metod att hantera kriser:
    – Man flyttar fokus till sin egen fördel. I det här fallet från att Sven Otto Littorin avgick efter ett nattligt krismöte på hotell Wisby efter att Aftonbladets reporter ställt sina frågor och efter vi utlovats en intervju – till att arbetsmarknadsdepartementets pressekreterare visst sagt att Littorin inte köpt sex, ett uttalande som vi tryckte i tidningen redan dagen efter han avgick. Regeringskansliet slår in öppna dörrar – men det gör man ofta när man är kris, säger Lena Mellin.

”Allt handlar om samma sak”
    Hon redogör på nytt för händelserna som ledde fram till Sven Otto Littorins avgång.
    – När reportern konfronterade honom med uppgifterna säger Littorin först ”nej, nej, nej”, vilket jag uppfattar som att han blir överumplad av frågan. Sedan när han får mer detaljer av reportern blir hans svar ”inga kommentarer”. Sen ringer de uppenbarligen upp nyhetschefen, samtidigt som det pågår diskussioner för fullt mellan mig och statsrådsberedningens presschef.

”Vill veta våra bevis”
    Hon fortsätter:
    – Hela tiden handlar det om samma sak. De vill veta vad vi vet och jag att jag inte vill berätta det utan att vi vill prata med Littorin. Jag uppfattar absolut inte att det uppkommer en dementi. Vi säger att vi vill prata med Littorin själv och att vi inte gör det via ombud och de kräver att få veta vad vi har för bevis. Vid tiotiden på kvällen görs en uppgörelse mellan mig själv och statsrådsberedningens presschef Roberta Alenius om att vi skulle få prata med Littorin påföljande dag och förutsättningen var att vi inte publicerade i onsdagstidningen. Vi höll oss till den uppgörelsen.
    – Sedan sitter flera av Fredrik Reinfeldts närmaste medarbetare i ett akut krismöte större delen av natten och sedan avgår han på onsdagen. Dagen efter, på torsdagen, skriver vi om Aftonbladets frågor… observera det, frågor, som fick honom att avgå. Det har statsminister Fredrik Reinfeldt själv senare bekräftat, att våra frågor var en anledning till att Littorin avgick. Även Littorin bekräftade i mejlintervjun att det var en anledning till att han avgick.

”Dåligt skött”
    Att Palinski pratat med Aftonbladet redogjordes i den första av artiklarna om Littorin efter hans avgång, som publicerades på torsdagen. Där stod:

”Senare under kvällen sa pressekreteraren Agnes Palinski att ministern sagt till henne att han aldrig någonsin har begått det påstådda brottet. Han ville dock inte säga det själv, direkt till Aftonbladet.”

– Det är det här som diskussionen handlade om. Jag säger det igen, vi pratar inte genom ombud. Jag blir en irriterad över det som regeringskansliet försöker göra nu. Det handlar bara om hur dåligt de har skött det här, säger Lena Mellin. Källa

Medlem fistforfights avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Fyfan han är säkert med i kapten klännings nätverk som det tidigare pratades om och tydligen skulle innehålla bla namn på kända politiker men som det på senare tid har varit märkligt tyst om...

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg