Alla salonger ställer sig frågan vid uppstart—ska man bygga ett bokningssystem eller ska man köra på det gamla, traditionella systemet där man bokar tider via telefon? Som allt annat så är svaret delat. Svaret hänger på vilken approach man önskar ta med sin nystartade salong. Många föredrar bokning via telefon medan andra vill modernisera saker och implementera en lösning som möjliggör onlinebokning för kunder.
Vilket är att föredra?
Onlinebokning
Här behöver man anlita en webbfirma som utvecklar hemsidan—betala månatligt för ett webbhotell (hitta de bästa webbhotellen här), betala månatligt för underhåll samt svara på e-post och eventuella kontaktfrågor som kan komma från sidan.
Det må låta som mycket dock är det inte det när man kommit igång med allt. Det som kan vara en nackdel är att man då behöver ha två system att ha hand om. Ett där bokningarna naturligtvis kommer in via telefon, och dessa behöver man därefter manuellt knappa in i bokningssystemet. Och så systemet som finns på nätet. Man behöver alltså hålla koll på två stycken håll där kunder kan boka tider och det kan resultera i en massa förvirring, misstag och jobb för att hålla koll på allt.
Det optimalaste är att ansluta båda metoderna för bokning till ett och samma system. Dock så kostar sådana system att utveckla och att underhålla. Stöter man på ett eventuellt problem kan detta också bli dyrt att laga.
Fördelarna med bokning online är alltså:
- Enkelhet för kund
- Sparar tid för salongen (man behöver inte svara på telefon lika ofta, m.m)
- Med Internet kan man nå kunder man vanligtvis annars inte hade nått
Nackdelarna:
- Dyrt att implementera och anpassa
- Kan medföra massa strul som kan vara svårt att fixa
- Två sätt att boka tider man behöver bolla med
Bokning via telefon
Det traditionella är att helt enkelt ta bokningar via telefon. Detta är en bevisad metod då den fungerat i flera decennier och innebär inga som helst problem för salong som kund. Det enda kund behöver göra är att helt enkelt besöka ens hemsida och leta efter salongens telefonnummer. Därefter ringer de och bokar tid. Nu pratar man med en människa och behöver inte hålla på med ett onlinebokningssystem—istället säger man vad man önskar—vid eventuella frågor så ställer man dessa och få problem kan uppstå med detta sätt att boka tid.
Dock är nackdelarna att man då behöver spendera tid per telefon och inte kan vara borta från salongen allt för länge då telefonen inte kan lämnas obemannad. Man kan miste kunder.
Fördelarna med telefonbokning är alltså:
- Enklare att arbeta med
- Färre problem kan uppstå med detta sätt att boka tider
- Fungerat i flera decennier hos samtliga salonger
Nackdelarna:
- Telefonen kan inte lämnas obemannad
- Tar tid att svara och samtala med kunder—tid som kan gå åt annat
Det sätt man väljer att gå vidare med är upp till en själv dock finns det självklart fördelar och nackdelar med samtliga. Själv föredras telefonsystemet då detta innebär färre problem och ett smidigare sätt att boka in tider förutsatt att samtalen går smidigt till. Då tar det inte mer än några sekunder, vilket bokningssystem på Internet ändå hade tagit i form av underhåll och dylikt.
Det optimalaste är naturligtvis en kombination av båda och detta bör vara ens mål. På vägen dit dock kan man välja att fokusera på någon av ovanstående lösningar.